Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 6 7 8 9 10 ... 12
Lähetä aihe Tulosta
Kipulääkitys (Luettu 57196 kertaa)
Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Sukupuoli: male
Re: Kipulääkitys
Vastaus #105 - 28.01.2008 - 13:01:49

elisa kirjoitti on 18.01.2008 - 12:22:38:
Cud kirjoitti on 14.01.2008 - 13:54:48:
Uusi vauva talossa ...

Onnea koko perheelle! Hymiö

Kiitoksia!

Kädet on viime aikoina ollut pahat, välillä ei meinaa pärjätä edes maksimi annostuksella. Joskus suu on niin kuiva ettei Temgesic meinaa sulata kielen alla ja silloinhan se ei myöskään toimi kunnolla. No eilen pärjäsin nipin napin kahdella ja se on sentään hyvä asia. Neurontiinit menee täysillä 3600 mg ja toivottavasti maha ei rupee taas valittamaan niistä..
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

lebris
God Member
Poissa

I Love YaBB 2! -84,Copaxone,
SPMS, eläkeke -93
Häme
Sukupuoli: female
Vastaus #106 - 29.01.2008 - 20:25:27

Nyt sitten tuli ongelmia kipulääkkeiden kanssa. Jouduin sairaalaan kovien vatsakipujen ja oksentelun vuoksi. Tipassa, vatsasuojalääkitys ja Litalginia samassa tipassa kolme vuorokautta. Labrat osoittivat viitteitä "jonkin" puhkeamisesta, samoin vatsan natiivi-rtg.
Seurailtiin ja odoteltiin. Sitten castroskopiaan (=vatsan tähystys) joka oli MAHDOTTOMAN MIELLYTTÄVÄ kokemus. Vuotavia vatsahaavoja kolme kappaletta.

Meni särky- ja kipulääkkeiden käyttökielloksi.
Pistän betaferonia ja olen ohjeiden mukaan ottanut 2 x Ibumax 400 mg "flunssa"oireisiin.
Mm. tänään pistin ilman kipulääkkeitä eikä olo ole mukava, mutta kai tämän kestää - joka toinen päivä.
Kuulemma Burana ym. ovat yhtä pahoja, ainoastaan parasetamoleja  (Panadol esim.) voi käyttää. Kokemuksesta tiedän, että eivät tehoa meikäläiseen.
Neurontin 300 mg x 3 meni myös uhanalaisten listalle, mutta hermosärkyjeni vuoksi en siitä luovu.

Nyt syön varmuuden vuoksi antibiootti-kuuria ja kuukauden ajan vatsansuojalääkettä.
Viikon päästä uudet tutkimukset.

Eli kyllä kipulääkkeiden kanssa saa olla varovainen!  Täh
Siirry sivun alkuun

Keksi tähän jotain viisasta! "Venäläinen ferrari on paras punainen auto"! Nyt minä sen kekkasin!

IP on kirjattu

Heda
Ex-jäsen

Vastaus #107 - 29.01.2008 - 21:35:12

lebris kirjoitti on 29.01.2008 - 20:25:27:
Nyt sitten tuli ongelmia kipulääkkeiden kanssa. Jouduin sairaalaan kovien vatsakipujen ja oksentelun vuoksi. Tipassa, vatsasuojalääkitys ja Litalginia samassa tipassa kolme vuorokautta. Labrat osoittivat viitteitä "jonkin" puhkeamisesta, samoin vatsan natiivi-rtg.
Seurailtiin ja odoteltiin. Sitten castroskopiaan (=vatsan tähystys) joka oli MAHDOTTOMAN MIELLYTTÄVÄ kokemus. Vuotavia vatsahaavoja kolme kappaletta.

Meni särky- ja kipulääkkeiden käyttökielloksi.
Pistän betaferonia ja olen ohjeiden mukaan ottanut 2 x Ibumax 400 mg "flunssa"oireisiin.
Mm. tänään pistin ilman kipulääkkeitä eikä olo ole mukava, mutta kai tämän kestää - joka toinen päivä.
Kuulemma Burana ym. ovat yhtä pahoja, ainoastaan parasetamoleja  (Panadol esim.) voi käyttää. Kokemuksesta tiedän, että eivät tehoa meikäläiseen.
Neurontin 300 mg x 3 meni myös uhanalaisten listalle, mutta hermosärkyjeni vuoksi en siitä luovu.

Nyt syön varmuuden vuoksi antibiootti-kuuria ja kuukauden ajan vatsansuojalääkettä.
Viikon päästä uudet tutkimukset.

Äitini joutui käyttämään paljon särkylääkkeitä (oli buranaa, neurontinia, ketomexia jne.). Aikansa niitä otettuaan tuli vuotava vatsahaava ja koko lääkekokoelma jouduttiin uusimaan. Hänelle määrättiin sitten kipulääkkeitä, joista ei vatsaoireita tullut. Tosin, ne lääkkeet tulkittiin jo miltei huumeiksi eikä reseptiä saanut mukaansa apteekista lähdettyään.

Muistan, että äiti sai voimakkaaseen hermosärkyynsä jotain b-vitamiinivalmistetta lääkärin määräyksestä, jonka annostus oli nostettu kolminkertaiseksi normaalista. Tämä kyllä auttoi särkyyn, mutta joidenkin lääkkeiden samanaikainen käyttö kiellettiin. Valitettavasti en muista valmisteen nimeä.

Olen aina ollut sitä mieltä, että minkään lääkkeen, vitamiinin tahi muiden luontaistuotteiden kanssa ei ole leikkimistä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisa
God Member
Poissa

Maailma on ikuinen keinulauta.
- Montaigne
Välisuomi
Vastaus #108 - 30.01.2008 - 08:21:40

Heda kirjoitti on 29.01.2008 - 21:35:12:
Äitini joutui käyttämään paljon särkylääkkeitä (oli buranaa, neurontinia, ketomexia jne.). Aikansa niitä otettuaan tuli vuotava vatsahaava ja koko lääkekokoelma jouduttiin uusimaan. Hänelle määrättiin sitten kipulääkkeitä, joista ei vatsaoireita tullut. Tosin, ne lääkkeet tulkittiin jo miltei huumeiksi eikä reseptiä saanut mukaansa apteekista lähdettyään.

Milloinkahan kannabiksen tulo suomalaiseen lääkevalikoimaan on todellisuutta? Reseptillä, ei mitään laittomuuksia. Pääsisi edes kokeilemaan, olisiko siitä apua.

Itse käytän tällä hetkellä Neurontinia 3x 300mg, kyllä se vähän auttaa, mutta olin toivonut siitä enemmän apuja.
Annostuksessani on vielä nostamisen varaa, joten kai se tie pitää ensin koluta loppuun.
Siirry sivun alkuun

dg RR 2/05, työkyvyttömyyseläke 5/05 Rebif22 Rebif44

IP on kirjattu

Lapakulma
Senior Member
Poissa

Vastaus #109 - 30.01.2008 - 11:14:24

Moi..ilmoittivat et Bedrocan on saatavilla maalis-huhtikuun aikana. STM pitää lääkäreille huhtikuun alussa seminaari eli antaa ohjeistuksen sen käytöstä jne. Meikäläisen resepti  on jo hyväksytty. Voi sanoa kivuille terve ja näkemiin,näin kävi minulle. Muutenkin elämänlaatu parani jäykkyys hävisi,virtsaaminen normaalisoitui eli ms oireet hävis aika dramaattisesti.
Siirry sivun alkuun

ms  etenevä sekä borrelioosi  eläkkeellä  lääkitys Bedrocan

IP on kirjattu

elisa
God Member
Poissa

Maailma on ikuinen keinulauta.
- Montaigne
Välisuomi
Vastaus #110 - 30.01.2008 - 11:48:59

Lapakulma kirjoitti on 30.01.2008 - 11:14:24:
... Bedrocan .... Meikäläisen resepti  on jo hyväksytty.

Vaatii vissiin neurologin allekirjoituksen reseptiin? Ei tavan tk- lääkärin "arvovalta" taida riittää?
Siirry sivun alkuun

dg RR 2/05, työkyvyttömyyseläke 5/05 Rebif22 Rebif44

IP on kirjattu

Lapakulma
Senior Member
Poissa

Vastaus #111 - 30.01.2008 - 18:14:49

Neurologi sen kirjoitti. Eli erikoislääkärin nimi ehkä täytyy olla,on ainakin varmempi. Mulle ei sopinut särkylääkkeet linjalla burana- epilepsia lääkkeet. Vatsa paisu eikä tehoa löytynyt eiku hyppy laivaan ja lähimpään kannabiskahvilaan..taisin pelastaa tuolla päätöksellä ehkä paremman loppuelämän. Näin se vaan on.
Siirry sivun alkuun

ms  etenevä sekä borrelioosi  eläkkeellä  lääkitys Bedrocan

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #112 - 01.02.2008 - 10:45:21

Siitä olen ollut huolissaan jo aika kauan. Miten vatsa tykkä kun pistän naamaan 12 x 300 mg Neurontinia päivässä, joka päivä, vuodesta toiseen, eikä niistä tunnu olevan apua. Ei edes Temgesic, joka käytännössä on huume, auta vaikka sitäkin otan 3 kertaa päivässä. Kaupan päälle ajoittain vielä Celebraa ja Panacodia. Miksi mikään ei tunnu auttavan? Hemmetin neuropaattiset kivut! Laillistakaa lääke-kannabis että pääsisi edes kokeilemaan olisiko siitä apua, kivut on syvältä!

Jouduin pitämään aika pitkän tauon Neurontiinistä koska vatsa sanoi stop mutta nyt pystyn käyttämään sitä taas. Odotan vain seuraavaa katarria, tai vatsahaavaa..
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #113 - 01.02.2008 - 15:10:16

Siinähän se on, miten ihmeessä taistellaan kipuja vastaan ilman, että poksautetaan maksa tms. Kipujen kanssakaan kun ei selviä ihan ajatuksen voimalla... Vihainen
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #114 - 01.02.2008 - 16:06:30

Kuulemma Burana ym. ovat yhtä pahoja, ainoastaan parasetamoleja  (Panadol esim.) voi käyttää.

Kannattaa sen parasetamolinkin kanssa varovainen olla, siinä voi mennä maksa tai muu sisäelin.

Esim. eräs tuttuni sai Panacodia vaikean hammas- /leukaluuleikkauksen (leukaluuta poistettiin ja siirreltiin ja leuka oli raudoissa parikuukautta) yhteydessä kipulääkkeeksi. Sanottiin, että napsi niitä vaan, ettei pääse kipu päälle, koska sitä on siinä vaiheessa vaikeampi saada talttumaan. Tulihan siihen päälle sitten hermosärkyjäkin ja Panacodia suositeltiin, kun ei ole haitaksi vatsalle.

Siitä seurasi haimatulehdus, jonka takia sairaalaan tippaan joksikin aikaa. Ei mitään suun kautta (nesteytys kulki kokonaan tipan kautta). Lopuksi evästettiin, että ei enää koskaan Panacodia tai vastaavia, eikä viinan kanssa ole hyväksi kokeillakaan. Saunaolutkin tarkan harkinnan jälkeen.

Kaikissa lääkkeissä on tietenkin haittansa. Joskus niitä vaan on pakko käyttää ja tietysti sitä mielellään uskoo, että lääkäri tietää mitä määrää.

Ja sitten täyty punnita, että kestääkö kipujensa kanssa ilman. Minä en oikein kestä.
Vatsahaavaa odotellessa...

Lebris, tuli yhtäkkiä mieleen, että olisiko ne sinun maksa-arvojen heilahtelut johtuneetkin tuosta kipulääkkeestä?
Minun lääkärini seuraa niitä aika tarkasti, ja sanoi viime käynnillä, että ei näyttäisi olevan kipulääkkeitten suhteen mitään estettä. Olen silti vähän skeptinen tuon huolettomuuden suhteen. Vatsa on jo kerran pilattu kortisonilla, niin ei huvittaisi sitä uudestaan tärvätä...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

eero
Senior Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Päijät-häme
Vastaus #115 - 01.02.2008 - 16:37:04

Parasetamolin maksimi vuorokausi annos on 3-4g,akuutissa tarpeessa.Jo lyhytaikainen yliannostus voi tuhota maksan ja potilas kuolee parissa viikossa,ellei saa uutta maksaa. Panacod sisältää 500mg parasetamolia , joten yli 6 kpl/vrk alkaa olla vaarallinen annostus,varsinkin jos käyttö on pitkäaikaista.Suomessa ei ole saatavana pelkästään kodeiinia sisältäviä kipulääkkeitä.

Netistä kuitenkin löytyy varsin yksinkertainen keino erottaa parasetamoli erilleen ja näin voidaan käyttää suurempia kodeiiniannoksia vaarantamatta maksaa.Tämä ei kuitenkaan ole pelkästään hyvä asia , koska kodeiinilla on hengitystä lamaava vaikutus ja yliannostus voi johtaa hengityksen pysähtymiseen , eli jos poistaa parasetamolin ,niin kannattaa silti noudattaa annettua annostusta ettei satu vahinkoja.

Niitä tulehduskipulääkkeitä ja käsikauppalääkkeitä kannattaa käyttää varoen , ne EIVÄT ole turvallisia,vaikka niitä ilman reseptiä saisikin!!!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #116 - 01.02.2008 - 17:11:48

Neuropaattisiin kipuihin määrätään myös Cymbaltaa. En tiedä, soveltuuko herkistyneille vatsoille. En tiedä.
Siirry sivun alkuun

Älkää erehtykö luulemaan kuvaa omakseni; kyseessä on esi-isäni.

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #117 - 01.02.2008 - 17:38:37

Hunns kirjoitti on 01.02.2008 - 17:11:48:
Neuropaattisiin kipuihin määrätään myös Cymbaltaa. En tiedä, soveltuuko herkistyneille vatsoille. En tiedä.

Toivottavasti. Kipuun se on auttanut mielestäni melko hyvin, eikä ole vatsakaan ainakaan vielä kapinoinut. *kop kop*
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #118 - 01.02.2008 - 18:28:27

Minulla Cymbalta ei auta kipuun. Ikävä kyllä. Ei onneksi mahallekaan ole tehnyt mitään.
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

lebris
God Member
Poissa

I Love YaBB 2! -84,Copaxone,
SPMS, eläkeke -93
Häme
Vastaus #119 - 02.02.2008 - 01:39:52

Nyt pelkään!

Muutaman (viisi?) kerran olen pistänyt betaferonia ilman "flunssa"lääkitystä. Olo on ollut kuin kitumaan jätetyllä eläimellä...Olen välillä myös jättänyt - yrittänyt ja jättänyt- "flunssa-lääkkeet" ottamatta, nyt vain on pakko...  

Kohta alan niuhona jo uskomaan "cannabis" - tuotteisiin??? Nolostunut Nolostunut Nolostunut

Betaferoni alkoi lokakuussa, sen jälkeen 4 kertaa tsekattu maksa-arvot, jotka vain kohoaa? Kerran olen juonut 6 olutta ja tänään 8 kpl. ???

Ei kuulemma vaikuta arvojen kohoaminen alkoholista johtuvaksi.

Viime viikon sairaala-keikka (mahahaavat tms). Maksa-arvot koholla, CRP reippaasti koholla, sokeri OK, haima OK, kotiutuessani CRP vain enemmän koholla???

Jopa kirurgi ihmetteli syytä moiseen... Pelästynyt

Kotona olen ja menen jatkotutkimuksiin, ajat jo tiedossa.

Jätin suositusten mukaan KAIKKI muut särkylääkkeet pois paitsi en Neurontinia, joka kuulemani mukaan ärsyttää myös vatsaa???

Edelleen menee mm. Sirdalud ja Lioresal.

Tekisi mieli sanoa ja sanonkin VOI PASKA.  

Happy Days...
Siirry sivun alkuun

Keksi tähän jotain viisasta! "Venäläinen ferrari on paras punainen auto"! Nyt minä sen kekkasin!

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 6 7 8 9 10 ... 12
Lähetä aihe Tulosta