Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Matala jalkaholvi (Luettu 2763 kertaa)
elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Sukupuoli: female
Matala jalkaholvi
15.03.2006 - 20:11:43

tämä aihe alkoi nyt kiinnostaa tosissaan, kun mulla madaltuneen jalkaholvin kivut eivät menneetkään reumaattisen tulehduksen piikkiin, vaan fysioterapeutti havaitsi lihasten toiminnan selkeästi heikentyneen peroneuksessa ja nilkassa. jotain vielä jalkapohjassakin, mutta en hoksannut kysyä mitä. siis mäsän laiskistamista lihaksista johtuvaa vaivaa kumminkin. eipä siihen reumahoidot auttaneetkaan.

onks tää jotenkin tavallista mäsässä, että lihakset eivät pidä holviakaan kuosissa? siihen muuten liittyy mulla myös syvätunnon puutos.

tukipohjalliset on, mutta tilanne on kuulemma pahentunut sen verran, etteivät vanhat enää tarpeeksi tue ja ne uusitaan. mutta peroneustukia ei suositeltu niin kauan kun jotain elämää niissä lihaksissa on.

onkos jollain kokemuksia sähköstä tässä vaivassa?
tiedän kyllä, että tuntohäiriöihin auttaa, mutta entäs lihasten toiminnan parantamiseen?
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Re: Matala jalkaholvi
Vastaus #1 - 15.03.2006 - 20:29:18

Mulla on matala jalkaholvi tätä päivää. Jaloista puuttuu syvätunto ja pintatunto lähes kokonaan eli tuntopuutos on jalkaterissä ja ulottuu pohkeen puoliväliin. En pystyisi kävelemään, ellen näkisi jalkoja koko ajan liikkuessa. Käytännössä se myös tarkoittaa, etten enää voi pitää esim. avokkaita, ne eivät yksinkertaisesti pysy jalassa. ”Martta-kengät” ovat ainoat lenkkareiden ja saappaiden lisäksi, mitkä pysyvät jaloissa niin, että pystyn liikkumaan. Mitään hoitoa en ole tähän oireeseen saanut.

Fysioterapiassa tämä oire on aika huvittava. Fysioterapeutti käskee hakkaamaan kantapäitä lattiaan istuessani pöydän reunalla. Kysyn yleensä aina: Siis mitä, koska en tässä asennossa näe jalkoja, ei käskykään toimi.
Siirry sivun alkuun

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

töissä

Vastaus #2 - 15.03.2006 - 22:44:04

kyllä me Fanny, vielä jotain keksitään.

mulla poisti kipuja sekin, että vanhoja tukipohjallisia käyttäessä kääräisin jalkaterän ympärille siteen, joka nosti holvia enemmän. pintatuntoa kuitenkin on vielä niin paljon, että jalan rakenteen alkavan muuttumisen huomaa kivuista.

ensi viikolla saan fysioterapiapaikassani tuon tyyppisiin ongelmiin perehtyneen jumpparin ja kerron sitten mitä ohjeita tulee. tosin tänään tehtiin vakijumpparinkin kanssa ihan hyviä juttuja.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #3 - 15.03.2006 - 22:48:27

Minulle teetettiin HYKS:in fysiatrin lähetteellä oikein Ortonissa tukipohjalliset.  Niiden kanssa kävely meni huonommaksi, koska jalkapohjan lihakset eivät saaneet liikuntaa ja kävelystä jäi päkiä pois.

Oman fysioterapeutin kanssa opeteltiin uudestaan kävelemään. Eli pitänee aika huolella keskustella fysioterapeutin kanssa, sillä terveet jalkapohjalihakset ovat vähän erilaiset kuin meikäläisten.
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Hanna
Ex-jäsen

Vastaus #4 - 15.03.2006 - 23:38:06

[quote author=elisabet  link=1142446303/0#0 date=1142446303]tämä aihe alkoi nyt kiinnostaa tosissaan, kun mulla madaltuneen jalkaholvin kivut eivät menneetkään reumaattisen tulehduksen piikkiin, vaan fysioterapeutti havaitsi lihasten toiminnan selkeästi heikentyneen peroneuksessa ja nilkassa. [/quote]

No mutta elisabet! Nyt sitten vaan sähköä kokeilemaan!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 16.03.2006 - 10:27:39

Mun jumppari komensi mut kokeilemaan paperisen käsipyyhkeen rypistämistä paljaalla jalalla - ja eihän se mihkään liiku! En uskonut että liikkuu kellään, mutta se penteles otti ja demonstroi asian. Tarttee kesän tullen ottaa todellakin ohjelmistoon tuollainenkin... ja paljain jaloin käveleminen olis kuulemma myös erittäin hyväksi jalkapohjan lihaksille joita siis ei taida olla meikäläisellä. Pullajalat...  Kieli
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #6 - 16.03.2006 - 11:41:23

Kynä on hyvä harjoitusväline.  Siinä vaan telkkaria katsellessa kynää pyydystämään varpailla.  Nämä pikkuharjoitteet olisi hyvä saada integroiduttua vaikka niin, että kello 18.00 uutiset katson jumppapallon päällä ja teen keskivartaloa...  20.30 uutiset kynä varpaissa tai ne puolen kilon puntit käsiin ja äheltämään.
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

töissä

Vastaus #7 - 16.03.2006 - 11:42:57

[quote author=great  link=1142446303/0#3 date=1142455707]Eli pitänee aika huolella keskustella fysioterapeutin kanssa, sillä terveet jalkapohjalihakset ovat vähän erilaiset kuin meikäläisten. [/quote]
juu, tuossahan se on se toinen puoli asiasta, tai siis ensimmäinen puoli. just siitä syystä vakijumppari otti kielteisen kannan peroneustukeen, koska lihasten treenausta pitää ensin yrittää. töissä seistessä vaan jalat tuppaa  rasittumaan väärällä tavalla ja siellä sandaalit tukipohjallisten kanssa on käytössä. joutuuhan siinäkin jalkapohja vähän jumppaamaan, että sandaali pysyy jalassa.

ja juu, Hanna, sähkö oli mielessä tehostamaan lihastreenauksen vaikutusta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

esko74
God Member
Poissa

Elä ja ihastu, ei elämä
siitä pahastu
Uusimaa
Sukupuoli: male
Vastaus #8 - 16.03.2006 - 19:02:54

Mulle joku fysioterapeutti suositteli tyynyä
Eli tällasta
http://www.bodycare.co.uk/default.asp?pID=B400DYNAIR

Sen laatikko on kätevä kannettavan ja reisien välissä. Ei tietsikka pääse kuumentamaan jalkoja Silmänisku
Siirry sivun alkuun

DG 2000/04
SP
Osatyökyvyttömyyseläke 09/2008, Eläke 1.6.2011
WWW 74  
IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #9 - 16.03.2006 - 21:23:47

Juu, tuollainen mulla on kotona, lempinimeltään Lätty! Mutta mä ISTUN sillä, enkä seiso - olisi se tietysti hyvä jalkapohjienkin harjoittamiseen kun nyt tarkemmin ajattelen. Kiitos vihjeestä, esko-boy!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta